Pisicile sunt creaturi destul de autosuficiente. Se îngrijesc singure, mănâncă când vor și tind să ducă o viață relaxată și liniștită. Acest comportament independent poate crea uneori dificultăți de comunicate între proprietar și pisică, mulți dintre proprietari consideră că independența și autosuficiența pisicilor este direct proporțională cu o viață fără stres. Specialiștii britanici au observat că stresul cronic se află în topul problemelor de bunăstare pentru pisici. Stresul la pisici se poate manifestă prin diaree, scăderea apetitului, grataj exagerat, dependența de proprietar și tendința de ascundere excesivă. În consecință, sfaturile pe care echipa veterinară le oferă proprietarilor în ceea ce privește prevenirea, recunoașterea și atenuarea stresului felin în casă, sunt extrem de valoroase.Peste 50% din pisicile cu stăpân sunt purtătoare de paraziți din care 14% sunt infestate atât cu paraziți interni cât și externi. Infestarea mixtă poate deveni o problemă gravă, considerând faptul că jumătate din pisici dorm în paturile stăpânilor. Însă, dacă ar fi să privim lucrurile și din altă perspectivă, paraziții pot afecta această relație strânsă, datorită reacției de respingere pe care o provoacă proprietarului, față de pisică. Proprietarii devin dezgustați când observă proglotele viermilor plați în fecale sau nematodele elimiate prin vomă. Acestă schimbare a comportamentului este percepută de pisică, care la rândul ei devine debusolată și stresată.

În absența suportului oferit de medicului veterinar, este normal ca paraziții să fie frecvent întâlniți la pisică. În realitatea prezența paraziților la orice animal este o stare de fapt, o normalitate pe care trebuie să o privim preventiv.

Controlul paraziților pe tot parcusul anului este cheia unei relații echilibrate între proprietar și pisică, și nu trebuie privită ca pe o luptă. Există opțiuni care funcționează pentru temperamentul fiecărui animal de companie. Dacă începem controlul paraziților de când pisicile sunt mici, acestea au timp să se obișnuiască cu produsele trasndermice. Produsele transdermice, aplicate topic pot face tratamentul pisicilor mai puțin stresant pentru toată lumea. Un singur tratament nu este suficient. Reinfecțiile pot apărea, iar cei mai mulți paraziți persistă în mediu mulți ani de zile.

Paraziții infectează silențios, într-un mod care nu poate fi întotdeauna detectat chiar și de cele mai bune instrumente de diagnostic. Puricii și căpușele se simt foarte bine cu pisicile. Acești paraziți externi caută gazde noi ori de câte ori temperaturile cresc, dar chiar și în lunile de iarnă. Căpușele nu sunt doar o problemă a câinilor. Pisicile sunt expuse atât la riscul de infestare cu căpușe, cât și la bolile transmise de acestea, precum boala Lyme. Pisicile care stau în casă pot primi purici și căpușe de la oameni, care le aduc de afară, pe haine.

Controlul paraziților este o componentă importantă a programului de sănătate al pisicii, iar îngrijirea preventivă pe tot parcursul anului este esențială. Controlul paraziților la pisică contribuie la menținerea sănătății publice, prin eliminarea paraziților transmisibili la oameni.

Centers of Disease Control and Prevention recomandă deparazitările periodice împotriva cestodelor care afectează oamenii, pentru prevenirea și limitarea riscului de infeție. Bolile cauzate de cestodele zoonotice variază de la Dipylidium caninum, cu semne clinice ușoare, până la Echinococcus spp., care poate pune viața în pericol. Deși au fost raportate probleme, 15 specii de cestode adult, din intestinul subțire, nu se consideră că ar putea produce patologii severe la pisică. Însă în cazul proprietarului poate aparea sentimentul de dezgust, în momentul în care observă pe pernă, în litieră sau prin casă porțiuni de viermi plați (proglote) sau nematode eliminate prin vărsături. Deși nu prezintă risc zoonotic viermele cardiac felin poate fi complicat pentru pisică, cu semne clinice respiratorii și poate duce chiar la moartea animalului.

Pe lângă stresul pe care îl provoacă pisicilor, paraziții  prezintă un real risc zoonotic, deparazitările ar trebui practicate regulat, pentru a reduce zoonozele produse prin contaminarea mediului cu ouă și larve ale viermilor cu cârlig, ouă ale viermilor rotunzi și ouă ale viermilor plați. Infecția zoonotică cu Toxocara Cati, poate detemina migrarea larvelor la nivel visceral și ocular, producând efecte adverse grave. Toxocarioza este una dintre cele  mai neglijate infecții parazitare în sănatatea publică.

Pe lângă deparazitarea internă a pisicilor, este recomandat, ca măsură de precauție, evitarea zonelor care pot fi contaminate cu ouă de ascarizi (Toxocara Cati, Toxocara leonine) sau larve ale viermilor cu cârlig (Ancylostoma tubaeforme, A. caninum, A. braziliense), cum ar fi cutiile de nisip (litierele) care nu sunt acoperite. Riscul zoonotic este atenuat prin eliminarea promptă, a materiilor fecale de pisică, în condiții de siguranță,  evitând aruncarea în vasele de toaletă. Spălatul mâinilor după această operațiune este la fel de important.

Broadline

Nevoia unui tratament antiprazitar complet, eficient și simplu de administrat, fără a cauza neplăceri pisicilor, este satisfacută de produsele antiparazitare complexe.  BROADLINE este singurul tratament antiparazitar all-in-one pentru pisici, care ucide puricii, căpușele, viermii rotunzi și viermii plați. Fără zgârieturi, fără pastile, o soluție blândă cu aplicare topică, ușor de utilizat. BROADLINE are o formulă unică, obținută în urma cercetărilor științifice extinse, care au dus la dezvoltarea unei combinație eficiente, ce are la bază patru ingrediente active. Pisica beneficiază de cea mai completă protecție împotriva paraziților interni și externi.

Broadline este singurul endectocid împotriva puricilor și căpușelor care are acțiune și împotriva virmilor plați: Dipylidium caninum, Joyeuxiella spp., Taenia taeniaeformis, Echinococcus multiocularis. Broadline oferă protecție împotriva viermilor zoonotici: Viermele rotund, cu cârlig, virmele plat Echinococcus. Broadline este asociat cu prevenirea bolilor cauzate de viermele cardiac (Dirofilaria immitis) și a viermele pulmonar (Aelurostrongylus abstrusus).

Proprietarii de pisici își doresc un program de deparazitare cu spectru extins benefic pentru sănătatea pisicii și a întregii familii.

Referințe:

Claire Hargrave,  „Feline stress in a nutshell — why does it occur, how can it be recognised, and what can be done to alleviate it?”, The Veterinary Nurse,  Vol. 8, Nr. 4, May,2017.

Centers for Disease Control and Prevention. Healthy Pets, Healthy People. Disponibil la: https://www.cdc.gov/healthypets/health-benefits/index.html. Accessed January 15, 2019.

IPSOS,  Pet Owner Clarity: Towards a holistic understanding of pet owners motivations & needs, November 2016.

IPSOS, Why do you treat your cat against parasites?, Europe, 2015.

Erika Friedmann, Sue A. Thomas RN„Pet ownership, social support, and one-year survival after acute myocardial infarction in the Cardiac Arrhythmia Suppression Trial (CAST)”. American Journal Cardiology, Volum 76, Număr 17,1995.