Acarienii auriculari la pisici

Otodectes cynotis este un ectoparazit important, cu o incidență raportată de până la 60% la pisici, dar care este întâlnit și la câini și dihori.

Acarienii auriculari trăiesc permanent  în canalul auditiv extern în toate stadiile de viață (ouă, larve, nimfe și adulți. Aceștia părăsesc urechea doar pentru a infesta cealaltă ureche sau alte gazde. Acarienii auriculari sunt foarte contagioși între animale. Ei se hrănesc cu cerumen și cu secreție auriculară.

20230707_AcarieniiUrechii_Pisica_BannerPostB
1. MODU DE INFESTARE

Direct prin contact între pisici, câini și dihori infestați sau dintr-un mediu contaminat (de exemplu, așternut), chiar dacă acarienii nu supraviețuiesc mai mult de 3 zile în afara gazdei lor.

6-_Female_Otodectes_and_eggs

Otodectes cynotis – femelă și ouă

Otodectes cynotis este una dintre cauzele principale ale otitei externe la pisici, circa în 50-80 % din cazuri.

• Otita produsă de Otodectes cynotis este adesea bilaterală și se caracterizează prin prurit și cerumen închis la culoare.

• Leziuni pruriginoase autoinduse pe și în jurul urechilor și câteodată pot apărea infecții secundare bacteriene sau micotice.

Pe baza semnelor clinice și/sau a detectării vizuale a acarienilor în canalul auditiv în urma examenului otoscopic sau prin examinarea la microscop a secrețiilor auriculare. Severitatea otitei nu este întotdeauna corelată cu numărul de acarieni.

4. TRATAMENT

A. Curățarea urechii pentru a îndepărta cerumenul din ureche.

B. Tratarea pisicii cu o formulă acaricidă aprobată, eficientă împotriva râiei auriculare. Formulele clasice erau picăturile auriculare care conțineau organofosfați administrați zilnic, timp de cel puțin 3 săptămâni. Formulele recente sunt produse sistemice cu aplicare spot-on/ orală care conțin selamectin, moxidectin, sarolaner, fluralaner, esafoxolaner

O a doua administrare de acaricide sistemice poate fi necesară o lună mai târziu, pentru a întrerupe ciclul de viață al parazitului.

C. Aplicarea tratamentului potrivit tuturor animalelor (pisici, câini, dihori) din gospodărie pentru a preveni reinfestarea de la purtătorii asimptomatici.

5. PREVENȚIE

Tratamentul preventiv poate fi luat în considerare în cazul puilor de pisică și al femelelor care își infestează adesea puii prin contact direct.

20230707_AcarieniiUrechii_Pisica_BannerPost_1

Otită ceruminoasă datorată acarienilor urechii