Demodex la pisici

Demodex spp. sunt acarieni în formă de trabuc cu picioare atrofiate.

Demodex cati sunt acarieni comensali care trăiesc în foliculii de păr și glandele sebacee, în special în pleoape, față, bărbie și gât, hrănindu-se cu piele descuamată și sebum.

Demodicoza este cauzată de înmulțirea necontrolată a acarienilor.

Acarienii Demodex nu pot trăi fără gazda lor.

20230707_Demodex_Pisica_BannerPostB
20230707_Demodex_Pisica_BannerPost_2

Demodex cati, adult

Demodicozasa demodecia este o

afecțiune cutanată rară la pisici.

1. MOD DE INFESTARE

Demodex se transmit imediat după naștere, prin contactul direct cu pisica mamă în timpul alăptării.

Severitatea semnelor clinice este de obicei asociată cu afecțiuni primare concomitente, cum ar fi diabetul zaharat, imunodeficiență dobândită (infecții cu FeLV, FIV), hiperadrenocorticism etc.

Demodex cati este responsabil de apariția localizată sau generalizată (formă rară) a:

-  otitei externe ceruminoase (care poate fi sau nu asociată cu afecțiuni cutanate).

-  pruritului (care este ușor sau absent)

-  unor semne dermatologice: alopecie, cruste, seboree, scuame, papule și dermatită miliară.

demodex_2

Otită ceruminoasă datorată acarienilor urechii

Diagnosticul se face pe baza detectării acarienilor prin raclat cutanat, dar si o tricogramă poate fi utilă în zonele care sunt dificil de răzuit, deoarece acarienii locuiesc în foliculii de păr.

4. METODE DE TRATAMENT

pisica_3

Alopecie datorată demodicozei generalizate

Niciun ectoparaziticid comercializat nu este indicat pentru tratamentul demodicozei feline.

Datorita eficacitatii foarte bune la câini, produsele pe bază de izoxazoline pot fi prima alegere în cazul pisicilor cu demodicoză. Este important să se trateze afecțiunile suprapuse și să se ia în considerare probabilitatea de recidivă.