Scabia la câini

Infestările cu Sarcoptes scabiei var. canis sunt observate în întreaga lume, fiind întâlnite mai frecvent la câinii care trăiesc în grupuri, la cei care aparțin persoanelor fără adăpost și la câinii vagabonzi.

• Scabia în toate stadiile (ouă, larve, nimfe și adulți) trăiește în straturile epidermice ale pielii.
  • Infestările cu Sarcoptes scabiei sunt adesea subdiagnosticate la câini.
  • Râia sarcoptică este foarte contagioasă între câini de toate vârstele.
  • Ocazional, câinii infestați pot contamina pisicile care trăiesc în preajma lor.

20230707_AcarieniiDeRecolta_PisicaB-100_1
Sarcoptic_mange_dog_head_Parasitology_EnvA_

Eritem difuz și papule cu cruste pe partea externă a urechii

1. MODUL DE INFESTARE

Împerecherea  acestor acarieni are loc la suprafața pielii. Femelele sapă apoi tuneluri și depun ouă în epidermă. Larvele se transformă în nimfe care ies la suprafață pentru a se reproduce.

Infestarea se datorează contactului direct cu câini infestați (sau cu alte canide), rareori de la un mediu contaminat (de exemplu, așternut) în care atât nimfele și adulții pot supraviețui până la 3 zile.

• Semne dermatologice: prurit intens, căderea părului, eritem, papule, descuamări, cruste, cu infecții bacteriene și fungice secundare frecvente.
  • Leziunile sunt inițial distribuite pe față (partea externă a pavilionului urechii), picioarele și partea inferioară a abdomenului.
  • Semnele generale (anorexie, febră, scădere în greutate...) pot fi observate în cazurile cronice.
1--Adult-Sarcoptes-scabiei

Sarcoptes scabiei

Pe baza semnelor clinice și a observației microscopice a acarienilor recoltați prin răzuirea profundă a pielii. Acarienii pot fi dificil de găsit în ciuda unei suspiciuni clinice ridicate.

4. RISCUL ZOONOTIC

Acarienii pot infesta temporar oamenii, provocând o dermatită pruriginoasă cu papule.

Spre deosebire de S. scabiei var. hominis, S. scabiei var. canis nu poate supraviețui în pielea umană. Leziunile vor dispărea odată cu tratamentul câinelui.

5. TRATAMENT

a. Tratamentul afecțiunilor cutanate (șampoane antiseboreice, antibiotice...)

b. Sunt disponibile produse acaricide sistemice înregistrate, care conțin avermectine/milbemicine și/sau izoxazoline.

c. Toate animalele aflate în contact trebuie să fie tratate cu acaricide adecvate.

d. Deoarece pot apărea recidive, tratamentele trebuie repetate până când testele cutanate sunt negative și leziunile vindecate.

9-_Sarcoptic_mange_Chihuahua

Leziuni provocate de râia sarcoptică: căderea părului pe picioare, pe abdomen și pe față.