SCABIA LA PISICI

Infestările cu Notoedres cati sunt rare la pisicile de companie, dar sunt frecvente la pisicile fără stăpân. N. cati poate infesta în mod excepțional alte gazde, cum ar fi vulpile și rozătoarele.

Scabia în toate stadiile (ouă, larve, nimfe și adulți) trăiește în straturile epidermice ale pielii. Femelele sapă tuneluri și depun ouă în epidermă. Larvele se transformă în nimfe care ies la suprafață pentru a se reproduce.

Râia notoedrică este foarte contagioasă între pisici.

20230807_ScabiaPisica_PisicaB-100
scabia-la-pisici-A

Pisică cu leziuni provocate de râia notoedrică

1. MOD DE INFESTARE

Contactul direct cu pisici infestate sau dintr-un mediu contaminat (de exemplu așternutul), unde nimfele și adulții pot supraviețui până la 3 zile.

Notoedres-cati-male_2

Notoedres cati

Semenele dermatologice care pot fi observate sunt: prurit intens, căderea părului, eritem, descuamare, cruste, cu infecții bacteriene și fungice secundare frecvente.

Numită "scabia feței", râia notoedrică afectează frecvent capul, dar se poate răspândi pe tot corpul. Pisicile netratate pot deveni foarte slăbite.

scabia-la-pisici-3

Prim-plan pe leziunile feței provocate de Notoedres cati

Pe baza semnelor clinice și a observației microscopice a acarienilor recoltați prin răzuirea profundă a pielii.

4. RISC ZOONOTIC

Acarienii pot infesta temporar oamenii, provocând o dermatită pruriginoasă cu papule, dar acest fenomen este foarte rar.

5. TRATAMENT
  • Tratamentul simptomatic al afecțiunilor cutanate.
  • Sunt disponibile produse acaricide sistemice înregistrate, care conțin avermectine/milbemicine și/sau izoxazoline.
  • Toate animalele aflate în contact trebuie să fie tratate cu acaricide adecvate.
  • Sunt posibile recidive, tratamentele trebuie repetate până când testele sunt negative și leziunile sunt vindecate.

Curățarea/dezinfectarea regulată a locuinței prin aspirare și spălarea lenjeriei de pat trebuie să se efectueze pe toată perioada tratamentului.